Sinds het prille begin sluit de programmering van Film-Plateau aan bij het onderwijs en onderzoek rond film en media aan UGent. De vakgroepen Communicatiewetenschappen en Kunstwetenschappen communiceren hun onderwijs en onderzoek naar een breder publiek en richten screenings en events in in het kader van diverse opleidingsonderdelen. Ook andere vakgroepen zijn regelmatig betrokken bij de programmering.
In deze sectie informeren we over de vakinhouden van de betreffende opleidingsonderdelen, symposia en publicaties van het Centre for Cinema and Media Studies (CIMS) en de onderzoeksgroep Studies in Performing Arts and Media (S:PAM).
Binnen de Vakgroep Kunst-, Muziek-, en Theaterwetenschappen van de Faculteit Letteren en Wijsbegeerte van de Universiteit Gent verricht de onderzoeksgroep Studies in Performing Arts and Media (S:PAM) naast de studie van de podiumkunsten ook onderwijs, dienstverlening en onderzoek met betrekking tot film, fotografie en videokunst.
Onderzoek
Deze onderzoeksgroep belicht niet alleen de impact van de moderne en nieuwe media op de podiumkunsten, maar ziet het ook als een uitdaging om de intermediale, transartistieke, filosofische en ethisch-politieke consequenties hiervan te onderzoeken. Met name de manier waarop verschillende media elkaar al dan niet transformeren is in een dergelijke context van belang.
Hier kan je de webstek vinden van de onderzoeksgroep:
http://www.ugent.be/lw/kunstwetenschappen/en/research-groups/spam/
Onderwijs
De onderzoeksgroep S:PAM werkt jaarlijks samen met een aantal wisselende en vaste culturele partners, waardoor het programma niet alleen beantwoordt aan de specifieke noden binnen het curriculum van de opleiding, maar ook een cross-over bewerkstelligt met de actuele tendensen in het kunstenlandschap. Deze samenwerkingsverbanden vinden tevens weerklank in verschillende opleidingsonderdelen.
De dinsdagavond-programmering van Film-Plateau sluit aan bij het master-opleidingsonderdeel Beeldstrategieën van film, fotografie en videokunst (eerste semester) waarvan Prof. Dr. Christel Stalpaert titularis is. Het opleidingsonderdeel geeft geen historisch overzicht van de moderne en nieuwe media, maar analyseert welke beeldstrategieën audiovisuele kunstenaars (fotografen, videasten, cineasten) hanteren en/of verruimen in een evoluerende visuele cultuur. Thema’s die aan bod komen zijn authenticiteit en hyperrealiteit (Zizek), absorptie en theatraliteit (Fried), reanimatie (Bazin, Adorno), verbeelding van de ‘andere’ (Irigaray), spektakel (Debord, Crary), intermedialiteit (Bolter & Grusin), panoptisme (Foucault), bewegingsbeeld en tijdsbeeld (Deleuze), esthetisering van geweld (Sontag).
Daarnaast wordt sinds het voorjaar 2012 samengewerkt met Prof. Dr. Steven Jacobs uit de major Beeldende Kunst. Zijn inbreng in de programmering van Film-Plateau sluit aan bij het mastervak Onderzoekseminarie moderne en actuele beeldende kunst, waarin vaak aandacht wordt geschonken aan de interactie tussen film en beeldende kunst. Daarnaast sluit de programmering (met een klemtoon op experimentele film) ook aan bij het bachelorvak Fundamenten van de moderne en actuele beeldende kunst II dat integraal is gewijd aan de geschiedenis van de experimentele film en video.
Onderzoek
De mission statement van het CIMS (Centre for Cinema and Media Studies) leest als volgt (meer informatie over het CIMS op http://www.cims.ugent.be).
The Centre for Cinema and Media Studies (CIMS) hosts different lines of research which are defined by a critical perspective and an acknowledgement of the vital role that screen and media culture plays in disseminating tastes, values and ideology in society.
By investigating production, content and reception, CIMS argues that the use of diverse media – as signifying articulations – is crucial for negotiating meaning. Objects of inquiry involve contemporary phenomena as well as more historically oriented cases. Next to film and television, research projects also concentrate on other media platforms, including print (book, newspapers, …) and digital media (gaming, social network sites, …).
Applying qualitative research methods and often in combination with more quantitative-oriented methods, CIMS has initiated and developed some long-term research activities on film censorship, policy and exhibition; issues of gender and sexuality in relation to media; news coverage of societal topics such as genetically modified food, health issues and suffering or disasters; representation of identity and minorities; celebritization of society and media; …
Naast een diverse waaier aan ruimer media-onderzoek, zijn diverse vorsers binnen het CIMS bezig met onderzoek rond film en beeldcultuur. Subdomeinen van het filmonderzoek aan het CIMS beslaan (historisch en hedendaags) publieksonderzoek, bioscopen- en programmeringsonderzoek, onderzoek naar filmkeuring en censuur, filmbeleidsonderzoek en tekstueel (representatie)onderzoek, zowel binnen een Belgische als binnen een internationale context. Enkele lopende onderzoeksprojecten rond film betreffen de geschiedenis van filmtijdschriften, bioscoopcultuur en filmervaring (Daniel Biltereyst en Lies Van de Vijver); film(beleid) in de Lage Landen en de relatie met nationale identiteit (Gertjan Willems); New Hollywood en de antiheld (Robert King); de constructie van vijandbeelden in Amerikaanse actiefilms (Lennart Soberon); en Vlaams-Nederlandse remakes (Eduard Cuelenaere). Het CIMS fungeert daarnaast als hoofdpromotor van de Wetenschappelijke Onderzoeksgemeenschap DICIS/Digital Cinema Studies, die tot doel heeft een internationaal onderzoeksnetwerk te bouwen rond cinema studies en digital humanities (FWO-project, 2014-18; Daniel Biltereyst en Lies Van de Vijver).
Onderwijs
Sinds het academiejaar 2007-2008 biedt de Vakgroep Communicatiewetenschappen de afstudeerrichting Film- en Televisiestudies aan. De belangrijkste vakken in deze master zijn Ontwikkeling en Esthetiek van de Film, Film- en Televisieanalyse, Beeldanalyse (Daniel Biltereyst en Frederik Dhaenens), Audiovisuele Productietechnieken en Televisiestudies (Sofie Van Bauwel). In de bacheloropleiding is er in diverse opleidingsonderdelen een groeiende aandacht voor mediacultuur, in het bijzonder audiovisuele beeldcultuur. Binnen deze leerlijn bevinden zich o.m. vakken als Media, Cultuur en Diversiteit en Culturele Mediastudies (Ba3, Sofie Van Bauwel). Voorts wordt er in de derde bachelor Communicatiewetenschappen een Werkcollege Film- en Televisiestudies ingericht. Ten slotte werden er in het voorbije academiejaar opnieuw heel wat eindverhandelingen over film en beeldcultuur voorbereid, zowel tekstuele als contextuele studies.
Sinds het prille begin sluit de programmering van Film-Plateau aan bij het onderwijs en onderzoek rond film en media aan UGent. De vakgroepen Communicatiewetenschappen en Kunstwetenschappen communiceren hun onderwijs en onderzoek naar een breder publiek en richten screenings en events in in het kader van diverse opleidingsonderdelen. Ook andere vakgroepen zijn regelmatig betrokken bij de programmering.
In deze sectie informeren we over de vakinhouden van de betreffende opleidingsonderdelen, symposia en publicaties van het Centre for Cinema and Media Studies (CIMS) en de onderzoeksgroep Studies in Performing Arts and Media (S:PAM).
Binnen de Vakgroep Kunst-, Muziek-, en Theaterwetenschappen van de Faculteit Letteren en Wijsbegeerte van de Universiteit Gent verricht de onderzoeksgroep Studies in Performing Arts and Media (S:PAM) naast de studie van de podiumkunsten ook onderwijs, dienstverlening en onderzoek met betrekking tot film, fotografie en videokunst.
Onderzoek
Deze onderzoeksgroep belicht niet alleen de impact van de moderne en nieuwe media op de podiumkunsten, maar ziet het ook als een uitdaging om de intermediale, transartistieke, filosofische en ethisch-politieke consequenties hiervan te onderzoeken. Met name de manier waarop verschillende media elkaar al dan niet transformeren is in een dergelijke context van belang.
Hier kan je de webstek vinden van de onderzoeksgroep:
http://www.ugent.be/lw/kunstwetenschappen/en/research-groups/spam/
Onderwijs
De onderzoeksgroep S:PAM werkt jaarlijks samen met een aantal wisselende en vaste culturele partners, waardoor het programma niet alleen beantwoordt aan de specifieke noden binnen het curriculum van de opleiding, maar ook een cross-over bewerkstelligt met de actuele tendensen in het kunstenlandschap. Deze samenwerkingsverbanden vinden tevens weerklank in verschillende opleidingsonderdelen.
De dinsdagavond-programmering van Film-Plateau sluit aan bij het master-opleidingsonderdeel Beeldstrategieën van film, fotografie en videokunst (eerste semester) waarvan Prof. Dr. Christel Stalpaert titularis is. Het opleidingsonderdeel geeft geen historisch overzicht van de moderne en nieuwe media, maar analyseert welke beeldstrategieën audiovisuele kunstenaars (fotografen, videasten, cineasten) hanteren en/of verruimen in een evoluerende visuele cultuur. Thema’s die aan bod komen zijn authenticiteit en hyperrealiteit (Zizek), absorptie en theatraliteit (Fried), reanimatie (Bazin, Adorno), verbeelding van de ‘andere’ (Irigaray), spektakel (Debord, Crary), intermedialiteit (Bolter & Grusin), panoptisme (Foucault), bewegingsbeeld en tijdsbeeld (Deleuze), esthetisering van geweld (Sontag).
Daarnaast wordt sinds het voorjaar 2012 samengewerkt met Prof. Dr. Steven Jacobs uit de major Beeldende Kunst. Zijn inbreng in de programmering van Film-Plateau sluit aan bij het mastervak Onderzoekseminarie moderne en actuele beeldende kunst, waarin vaak aandacht wordt geschonken aan de interactie tussen film en beeldende kunst. Daarnaast sluit de programmering (met een klemtoon op experimentele film) ook aan bij het bachelorvak Fundamenten van de moderne en actuele beeldende kunst II dat integraal is gewijd aan de geschiedenis van de experimentele film en video.
Onderzoek
De mission statement van het CIMS (Centre for Cinema and Media Studies) leest als volgt (meer informatie over het CIMS op http://www.cims.ugent.be).
The Centre for Cinema and Media Studies (CIMS) hosts different lines of research which are defined by a critical perspective and an acknowledgement of the vital role that screen and media culture plays in disseminating tastes, values and ideology in society.
By investigating production, content and reception, CIMS argues that the use of diverse media – as signifying articulations – is crucial for negotiating meaning. Objects of inquiry involve contemporary phenomena as well as more historically oriented cases. Next to film and television, research projects also concentrate on other media platforms, including print (book, newspapers, …) and digital media (gaming, social network sites, …).
Applying qualitative research methods and often in combination with more quantitative-oriented methods, CIMS has initiated and developed some long-term research activities on film censorship, policy and exhibition; issues of gender and sexuality in relation to media; news coverage of societal topics such as genetically modified food, health issues and suffering or disasters; representation of identity and minorities; celebritization of society and media; …
Naast een diverse waaier aan ruimer media-onderzoek, zijn diverse vorsers binnen het CIMS bezig met onderzoek rond film en beeldcultuur. Subdomeinen van het filmonderzoek aan het CIMS beslaan (historisch en hedendaags) publieksonderzoek, bioscopen- en programmeringsonderzoek, onderzoek naar filmkeuring en censuur, filmbeleidsonderzoek en tekstueel (representatie)onderzoek, zowel binnen een Belgische als binnen een internationale context. Enkele lopende onderzoeksprojecten rond film betreffen de geschiedenis van filmtijdschriften, bioscoopcultuur en filmervaring (Daniel Biltereyst en Lies Van de Vijver); film(beleid) in de Lage Landen en de relatie met nationale identiteit (Gertjan Willems); New Hollywood en de antiheld (Robert King); de constructie van vijandbeelden in Amerikaanse actiefilms (Lennart Soberon); en Vlaams-Nederlandse remakes (Eduard Cuelenaere). Het CIMS fungeert daarnaast als hoofdpromotor van de Wetenschappelijke Onderzoeksgemeenschap DICIS/Digital Cinema Studies, die tot doel heeft een internationaal onderzoeksnetwerk te bouwen rond cinema studies en digital humanities (FWO-project, 2014-18; Daniel Biltereyst en Lies Van de Vijver).
Onderwijs
Sinds het academiejaar 2007-2008 biedt de Vakgroep Communicatiewetenschappen de afstudeerrichting Film- en Televisiestudies aan. De belangrijkste vakken in deze master zijn Ontwikkeling en Esthetiek van de Film, Film- en Televisieanalyse, Beeldanalyse (Daniel Biltereyst en Frederik Dhaenens), Audiovisuele Productietechnieken en Televisiestudies (Sofie Van Bauwel). In de bacheloropleiding is er in diverse opleidingsonderdelen een groeiende aandacht voor mediacultuur, in het bijzonder audiovisuele beeldcultuur. Binnen deze leerlijn bevinden zich o.m. vakken als Media, Cultuur en Diversiteit en Culturele Mediastudies (Ba3, Sofie Van Bauwel). Voorts wordt er in de derde bachelor Communicatiewetenschappen een Werkcollege Film- en Televisiestudies ingericht. Ten slotte werden er in het voorbije academiejaar opnieuw heel wat eindverhandelingen over film en beeldcultuur voorbereid, zowel tekstuele als contextuele studies.